Her

February 2013
Ni&tyve: Til bords i historien

Tekst: Beate Slipher. Foto: Mona Gundersen

Interiør: Tine Ramstad,  Ann Heilmann  
Styling: Wenche Holth

En fordums skjønnhet har våknet fra sin tornerosesøvn. Lenge lå huset der ubrukt og ubemerket. Engang ble det bygd for byens bedre borgerskap. Nå har rommene gjenoppstått i nygammel prakt. Det er som om familien nettopp har forlatt dem og etterlatt seg en aura av personlighet og gjestfrihet. Nå ønskes vi alle velkommen til bords.

Se alle bildene

En port åpner seg i et fint formet, hvitmalt stakitt. Under føttene knaser det i grårosa grus. Langs trappene nikker gammeldagse stauder – floks og akeleie, veronika og riddersporer. Bedene er kantet med lubne tuer av lavendel. Roser klynger seg til verandaens smijern. I urner bugner baller av hortensia, like raffinert og ubestemmelig skittenrosa i fargen som fasaden. Der oppe er dobbeltdørene åpnet: - Velkommen til Ni&tyve.
I fantasien er vi på vei til middagsselskap i en gjestfri familie. Fantasien lever videre straks vi trer innenfor. Der er bordene dekket. Bilder dukker opp av fordums søndagsselskaper, av de dannede konversasjoner, av de gode manerer. Vi er omgitt av arvegods og familieportretter som vitner om levd liv i disse rommene. Hvem skapte dette hjemmet og overlot det til byens besøkende? Det er som om de flyttet ut igår.

Fredet småbyidyll
- Vi var spente da vi ’solgte inn’ ideen om å forvandle familiehjemmet til restaurant, medgir interiørdesigner Tine Ramstad. Sammen med kollega Ann Heilmann lanserte hun en visjon for eieren Bertel O. Steen: Et så vakkert hus måtte ikke få lov til å forfalle. I stedet kunne det revitaliseres til glede for allmennheten.
Dette var tanker som fant gjenklang hos familien. Huset hadde vært i deres eie siden bestefar kjøpte det i 1913. Nå hadde det stått tomt i snart tretti år. – Det sitter så mange minner i veggene her. Det var en svært generøs gest å åpne hjemmet og bli med på planene våre, understreker interiørdesignerne.
Husets er en av de eldste trevillaene i Oslo. Historien strekker seg lenger bakover i tid, helt til 1847. Da ble det oppført som del av en villabebyggelse omgitt av hager, tenkt som et passende nabolag for byens nye slott.
- Man mener at det er slottsarkitekt H.D. Linstow som har tegnet bygningsmiljøet her, forteller Tine. Men helt sikkert er det visst ikke, medgir hun. Stilen betegner hun som en forløper for sveitserstilen: En trearkitektur med fint formede detaljer i fasaden, men uten den rike ornamenteringen som kom senere.
- Engang ble huset kalt Romance-fabriken, forteller Tine. Navnet stammer fra den tiden komponisten Halfdan Kjerulf bodde her. Mange av hans romanser skal ha blitt til ved klaveret her i huset.
I tilknytning til hovedhuset ligger flere gamle hus i samme stil som utgjør et unikt bygningsmiljø. Ett av trehusene skal snart forvandles til en bittelite hotell. I ett av murhusene var det i sin tid verksted for noen av byens første automobiler. - Når folk kommer hit idag, ser vi hvor forbauset de blir: Ligger det en bortgjemt småbyidyll her, rett bak travelhet og trafikk? Å komme hit oppleves som et herlig pusterom i byen, sier interiørdesigneren.

Antikvarisk ekspertise
Bygningsantikvar David Brand har hatt et tett samarbeide med interiørdesignerne for å sikre at det fredede huset fikk korrekt behandling. Han har bidratt med sin ekspertise i å finne tilbake til utgangspunktet og avdekke fargene som opprinnelig ble brukt både inne og i bygningsmiljøet ute. Der skaper nå samstemte, litt støvete nyanser en fin harmoni og fremhever detaljer i fasadene.
Innvendig har malermester Axel Dahlgren bidratt til å avdekke dekor og restaurere den. Lenge hadde taket i en av stuene vært helt hvitt. Selv familien visste ikke hva som skjulte seg bak malingen. Med forsiktig hånd ble overmalingen fjernet slik at original dekor ble mulig å avlese og restaurere etter alle kunstens regler: Sjablongborder langs kantene, inndeling i felt med strekdekor og medaljonger malt på frihånd i hjørnene.
Landskapsarkitekt Anne Mette Moe har tilbakeført hageanlegget til opprinnelig stil. Inntil nylig var nedre del av hagen brukt som parkeringsplass. Inndelingen i terrasser er beholdt slik den var, ødelagte trapper er erstattet med trinn i grårosa granitt. Ved hjelp av gamle bilder er det originale, buede stakittet med stolper og kuler rekonstruert. Tette syriner skjermer mot gaten. Tidsriktige stauder kompletterer miljøet.

galleri galleri galleri galleri

Siste artikler

Smak på det nye Amsterdam
Les mer...
Sjarmerende byhus i London
Les mer...
Huset hvor fem rom ble til ett
Les mer...
Månetoppen - en kjærlighetsaffære
Les mer...
Norm Arkitekter - Ny nordisk form
Les mer...
Inspirert av naturen
Les mer...
New York City … The Big Apple …
Les mer...
Nytt museumsfyrtårn – for kunst i Oslo
Les mer...
Tidløst og tøft
Les mer...
Behagelig fritid på blått hav
Les mer...