May 2013
Leder: Fang lyset

Da arkitekt og interiørdesigner Monica Melhem skulle tegne sitt eget feriehus, var det med en tanke i bakhodet. Hun ville fange lyset og gjøre det usynlige synlig. Selv om lyset er vektløst og umulig å definere, som Li Edelkoort sier, så er lyset en gave som fyller oss med glede over å leve og ”feel a part of it all.” Vi skjønner hva hun mener. For vi har alle vært små barn som har fulgt solens gang og lagt oss på gulvet i smale, varme lysstriper mellom det kalde mørke og en verden fylt med lys.
  Monica fanger lyset gjennom husets paneler, som er inspirert av marokkansk, arabisk og indisk arkitektur med blomstermotiv og utskårne detaljer. Avhengig av solen og tiden på dagen, blir de dekorative mønstrene reflektert som tapet på veggen og tepper på gulvene. Sollyset skaper et vakkert spill med skygger og mønstre, både ute og inne.

  For ornamentikk er stort innen arkitektur, som fasade- eller romutsmykning. Enten perforert eller inndelt i de tre vanligste motivene; geometrisk-, plante- eller dyremotiv. Geometrisk ornamentikk kan vi finne på bruksgjenstander allerede fra de tidligste tider. Mens akantusranken og ekeløv er de to mest kjente plantemotivene, som også kan se tilbake på et langt liv. Det karakteristiske ved mye av ornamentikken er den rytmiske gjentagelsen og at motivene ofte gjennomgår en stilisering slik at utgangspunktet kan bli ugjenkjennelig.
  Men vi trenger ikke forseggjorte paneler for å fange lys og skygge. Både morgensol eller lav vintersol en tidlig ettermiddag skaper flotte kontraster. Da dannes lange skygger og fine silhuetter. Du kan selv fange skyggen ved å henge elementer opp mot lyset eller sette ulike ting i vinduskarmen. Det gir et uventet spill i rommet.
  Er du så heldig å ha løvtrær utenfor vinduet, skaper solstrålenes lek en trolsk stemning. Vakkert, vilt og forførende. Og når vinden rusker i de florlette bladene, danser skygger på gulv og vegger. På samme måte gir en blafrende blondegardin et mykt spill i rommet. Men også en enkel, naken gren i en vase kan gi en stilistisk, vakker dekorasjon. Med perfekte skygger.
  Lys og skygge etterstreber ikke symmetri. På samme måte er det uperfekte en ny måte å betrakte verden på. Trenden er influert fra Japan og går ut på at vi skal se skjønnheten i det uferdige og ødelagte, det resirkulerte med skår i og det som er redesignet eller reparert og satt sammen igjen. Spesielt håndlaget keramikk. Tanken bak er at det visuelle skal bevege noe inni oss. Ved å kjøpe brukt, tar vi også del i syklusen.
  Fra Japan kommer også brettekunsten i papir, som er opphavet til origamiinspirert interiør. Også fasettformen og blondekantet porselen, samt den smale silhuetten som grafiske møbler med tydelige linjer innehar. Og felles for alle disse stofflige overflater er at de ber om å bli berørt. Det er sanselige overflater vi snakker om når det gjelder origami, ornamentikk, perforering og den uferdige keramikken.
  Og sommerens farger? Neon var en kjempehit i 2012, men har nå fått et mykere uttrykk og også andre farger enn rosa får være med. Generelt er sommeren mer vågal med både syrlig gul, samt turkise og blågrønne toner og en sterkere markering av den røde fargen. Men maten, den skal være grønn.

Siste artikler

Smak på det nye Amsterdam
Les mer...
Sjarmerende byhus i London
Les mer...
Huset hvor fem rom ble til ett
Les mer...
Månetoppen - en kjærlighetsaffære
Les mer...
Norm Arkitekter - Ny nordisk form
Les mer...
Inspirert av naturen
Les mer...
New York City … The Big Apple …
Les mer...
Nytt museumsfyrtårn – for kunst i Oslo
Les mer...
Tidløst og tøft
Les mer...
Behagelig fritid på blått hav
Les mer...