March 2010
Leder: En ny begynnelse

Tekst: Øyunn Bjaanæs Hrasky

Det er vår i luften og en ny begynnelse venter. Det skal begynnes forfra igjen. En gryende optimisme er i emning og behovet for design, som avspeiler noe nytt og innovativt, har meldt sin ankomst. Fødselen er nær forestående. Fokuset er våren og sommeren 2010.

Under høykonjunkturen skulle produktene være substansielle, bære-kraftige og etiske. Al Gore samlet tilhengere med filmen “En ubekvem sannhet”, og tsunamien herjet i Asia. Det medførte en enorm fokusering på miljø. Forbrukerne viste ansvar ved å tenke på andre enn seg selv, og design skulle være meningsfylt og ha et innhold. Designuttrykket var preget av “less is more” – jo enklere, jo bedre. I 2008 satte krisen inn, og vår bekymring for kloden ble vendt innad isteden. Forbrukerne ble seg selv nærmest. Trender og design fikk også et annet fokus. Fra å ta virkeligheten veldig alvorlig, ble mange forbruksgoder isteden en nostalgisk og romantisert flukt fra virkeligheten. Vi gikk fra optimisme i 2003 til substans i 2007, videre til eskapisme i 2009 og står i 2010 foran en helt ny begynnelse.

The New Beginning er det som gjelder nå – fra substans og flukt til en ny designbevegelse. Et design, hvor nøkkelordet “less is more” avløses av “just enough” med fokus på “no waste”. Det er rett og slett ikke plass til overflødige, forstyrrende elementer. Det enkelte produkt inneholder nøyaktig det som er nødvendig for at både design, pris, teknologi og funksjon kan fungere sammen i fullstendig harmoni. Designet er ærlig og harmonisk. Form og bruksanvendelse er de viktigste parametere – verken mer eller mindre. Designet er for folket.

Designfilosofien er inspirert både av koreansk og japansk designtradisjon, og er feminin med sine linjer, overflater og funksjon. I motsetning til 90-årenes kjølige minimalisme, gir det nye designet en varme via sine organiske former og bløte linjer med buer, sirkler og ellipser. Vi så det tydelig i Paris, der sofaer og stoler hadde buede hjørner istedenfor de rette vinklene som har vært enerådende lenge. Stilen blir en “revival” i en ny-modernistisk og funksjonell kontekst.

En ny begynnelse betyr i tillegg til nytt design og nytt budskap, også ny markedsføring og ikke minst ny kreativitet og nysgjerrighet. Men det sterkeste budskapet er allikevel nye farver. Nesten alle trendbyråer varsler en kommende farverevolusjon i tillegg til nytt design. Vi starter på ny frisk og hvitvasker den nye begynnelse, er den entydige meldingen. De hvite nyanser er fundamentet for våren/sommeren 2010. The New Beginning er klar.

Siste artikler

Smak på det nye Amsterdam
Les mer...
Sjarmerende byhus i London
Les mer...
Huset hvor fem rom ble til ett
Les mer...
Månetoppen - en kjærlighetsaffære
Les mer...
Norm Arkitekter - Ny nordisk form
Les mer...
Inspirert av naturen
Les mer...
New York City … The Big Apple …
Les mer...
Nytt museumsfyrtårn – for kunst i Oslo
Les mer...
Tidløst og tøft
Les mer...
Behagelig fritid på blått hav
Les mer...