January 2012
Leder: Nytt liv med gammel kunnskap

Tekst: Øyunn Bjaanæs Hrasky

Et nytt år med nye muligheter. I den senere tid har mye dreid seg om å finne tilbake til noe vi har mistet. Ikke alt var bedre før, men noe var bra og det hentes frem igjen. I nye former. Vi drømmer om et enklere liv. Vi rydder opp og ut. Det å skape en atmosfære, en opplevelse, blir viktig for oss i det nye året. 
Det har vart en stund - vår sans for kvalitet og tradisjonelle verdier. Noe som blant annet har satt håndverket i fokus. Men nå er også de gamle nor¬ske strikkemønstrene hentet frem fra glemselen. Som Selbu, Setesdal og ikke minst Marius. Norges mest populære strikkemønster og noe av det norskeste av det norske og uovertruffen som identitetsbærer. Derfor ble strikkekollek-sjonen utvidet til også å omfatte sengetøy, puter og pledd, samt saccosekk og til og med skateboard. Mens Selburosen fikk en parallell funksjon som wallstickers. På denne måten har helt nye bruksområder blåst liv i de gamle strikkemønstrene, som var på vei ut av det norske motebildet på 1960-tallet. Kanskje som en motreaksjon til det overkommersialiserte?

Er vår fornyede interesse for tre, også en motreaksjon? Norges mest solgte bok Hel ved – en praktisk bok om tre – kunne vel ikke blitt en bestselger i noe annet land enn i Norge? Og ingen andre enn en nordmann kan vel skrive poetiske dikt om ved? For Hans Børli er duften av fersk ved, noe av det man senest vil glemme. Det er som selve Livet går forbi – barbent. For ved er al¬vor i Norge. Og kanskje har noen tusen års kulde skapt et særegent nordisk vedfyringsgen? For det er kvalitetsforskjell på varmen fra en panelovn og en vedovn. Ikke sant? 

Det sies at ingen mann går uberørt forbi en vedstabel. Men kanskje heller ikke en vakker designstol i tre? For møbler og gjenstander i tre har for alvor fått sin renessanse. På trend og møbelmesser ser vi det. Ikke bare i Norge, men i mange land på flere kontinenter. Mens de små håndverksbedriftene og møbelverkstedene blomstrer.

For vi vil ha kvalitet og ikke kvantitet. Lette, organiske møbler med slanke linjer. Enkle, iøynefallende i vakkert design og forseggjort håndverk. Spen¬nende, funksjonelt og varig. Den voksende miljøtrenden, holdbarheten, kort-reiste produkter – ofte fra lokale drivverdige skoger – har nok betydd mye for interessen. Men også fokuset på tradisjonelt møbelhåndverk, samt at mange formgivere har gått lei av plast og metalltrenden. De vil tilbake til ”basic”.

Treet har alt. Det gir ro, trygghet, intimitet og ikke minst varme. Designere som jobber med tre, utvikler også respekt og kjærlighet til det. For treet slutter aldri å overraske. Det er føyelig og bøyelig. Det kan bearbeides i det uendelige og kan uttrykke nesten hva som helst i en kombinasjon av enkel, nyskapende design og tradisjonelt møbelhåndverk. 

One of a kind – made with love – uttrykker gleden ved å eie. Vi snakker om kunstdesign. Unike tremøbler i kun ett eksemplar, som ikke er laget for funksjonalitetens skyld. Formet som vakker poesi, inspirert av arkitekturen eller naturens iboende kraft. Men en stol eller et kunstverk består av mange deler, for ingenting eksisterer isolert, påpeker designeren Kwang Soo Yu. Først når alle trebitene settes sammen, blir de til vakre møbler. For hver trebit har sin egen struk¬tur og det er det som gjør tre så spesielt. Kunsten er å lokke poesien ut av ethvert trestykke – da først er jobben gjort. Slik er treets sannhet.


 Øyunn Bjaanæs Hrasky
 Redaktør

Siste artikler

Smak på det nye Amsterdam
Les mer...
Sjarmerende byhus i London
Les mer...
Huset hvor fem rom ble til ett
Les mer...
Månetoppen - en kjærlighetsaffære
Les mer...
Norm Arkitekter - Ny nordisk form
Les mer...
Inspirert av naturen
Les mer...
New York City … The Big Apple …
Les mer...
Nytt museumsfyrtårn – for kunst i Oslo
Les mer...
Tidløst og tøft
Les mer...
Behagelig fritid på blått hav
Les mer...